In de herfst van 2020 is het VOC schip Amsterdam voor de derde keer in 30 jaar gedokt. Het plan was om de werkzaamheden in het voorjaar van 2021 uit te voeren maar door de corona-pandemie heeft het Scheepvaart museum besloten veel werkzaamheden tijdens de lockdown uit te voeren. Veel voorbereidingstijd was er niet; in het voorjaar werden we gevraagd, in de zomer hebben we samen met de project leiding en het Scheepvaart museum het plan uitgewerkt, mensen en materialen gezocht en 7 september 2020 zijn we gestart.
In 7 weken dokken, 5 weken voor de wal en 12 weken werken aan de rondhouten hebben we met 33 mensen, in verschillende bezettingen, ruim 3 km breeuwnaden uitgehaald, er weer 168 kuilen breeuwwerk in geslagen, afgesmeerd met 220 l. bitumenverf en 230 kg. bitumen pasta. Met 12 platen koper, 8 rollen lood, 20 rollen afdichtband, 10 rollen butylband en 4000 koperen nagels hebben we stuiknaden, beslag en scheuren waterdicht gemaakt. Met 12 m3 iroko hebben we ruim 200 m. huidgangen vervangen, vastgezet met 225 RVS bouten, 800 RVS schroeven en afgewerkt met 1300 tubes kit.
Er zijn 3 ondermasten compleet vernieuwd, 3 stengen en 2 bramstengen vernieuwd en voorzien van bestaande zalings en ezelshoofden, de vlaggestengen zijn gerepareerd evenals de bezaansroede. De grote ra, fokke ra, groot marsra, voormarsra, kruisra, groot bram ra, voor bramra en kluifhout zijn nieuw geleverd en voorzien van bestaand beslag aangevuld met nieuw.
Om een beetje schoon te blijven hebben we 70 paar werkhandschoenen, 1000 latex handschoenen, 6 bussen zeep, 15 rollen papier en 2 dozen poetsdoeken gebruikt. En 50 pakken koffie, veel koekjes, taartjes, vis, soep, worstjes, oliebollen enz. enz.
Alle medewerkers, partnerbedrijven en leveranciers van dit project willen we hartelijk bedanken voor geweldige inzet en flexibele houding.
Jan Kuperus en Rienk Gardenier